Pulau Tioman Dag 1: Genieten! - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Jeffrey en Femke Schouten - WaarBenJij.nu Pulau Tioman Dag 1: Genieten! - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Jeffrey en Femke Schouten - WaarBenJij.nu

Pulau Tioman Dag 1: Genieten!

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Femke

05 Augustus 2014 | Maleisië, Pulau Tioman

Vanmorgen rinkelden de wekkertjes van Jeff alweer om 4:50. Super moe gingen we ons bed uit, waarna we snel alle spullen hebben gepakt en hebben uitgecheckt; we moesten namelijk 5:30 al bij de jetty op Mersing zijn waar we op de boot zouden gaan naar Pulau Tioman (Tioman Island). Was een beetje een rommeltje, we moesten een eiland belasting betalen voor behoud van de natuur voor 15 ringgit, naast ook al de prijs voor een normaal ticket betaald te hebben. Prima, daarna bij veertien mensen de kaartjes in laten scheuren en onze namen met ons paspoort nummer ingetekend op de lijst. Vervolgens kregen we een boardingpas en nog een scheur in ons ticket en toen zijn we in de rij gaan staan om te boarden op de boot. We hebben onze backpacks afgegeven en zijn de boot ingegaan, waar de bankjes zo super krap waren dat we bijna met onze knieën in onze nek zaten. Na al dat dobberen en de vroegte vielen we in slaap, nog een beetje gestoord van de Nederlandse meisjes die naast ons helemaal interessant deden over alle literatuur die ze op reis mee hadden enzo. We kwamen aan bij Kg. Genting en vervolgden erna onze weg aan de westzijde van het eiland naar boven. Bij Panuba Bay mochten we eruit, wij hadden namelijk bij het reisbureau van gisteren al drie nachten geboekt in Panuba Inn Resort. We zijn een eindje gaan lopen omdat we geen vervoer zagen en werden daarna door een dame van het guesthouse waar we ons moesten melden teruggestuurd naar de haven, waar na even wachten een bootje verscheen waar we op mochten. Dit bootje bracht ons vanaf de pier in zo'n 10 minuten naar ons resort. Resort ziet er mooi uit, zie het plaatje van het reisverslag van gisteren. Het is wel omgeven door jungle dus je kan lastig weg. We hebben ingecheckt en moesten op onze kamer wachten omdat deze nog 'werd schoongemaakt'. We vroegen of we dan nog maar even gebruik mochten maken van het ontbijt, we hadden namelijk geen kans gehad nog wat te kopen en hadden nu, om 10:00, best wel trek. Dit mocht na enig wikken en wegen dus hebben we ontbeten met toast met scrambled eggs en jam en suiker enzo. Sapje erbij en thee die waarschijnlijk drie uur heeft staan trekken, het was net koffie. Heb Jeffrey nog nooit zo smerig zien kijken haha. Na het ontbijt nog een uur gewacht en zelf maar op zoek gegaan naar die gigantische kamer waarvan het schoonmaken zo lang moest duren. Het werd natuurlijk duidelijk dat er helemaal niets gebeurde in dat huisje en na nog lang gewacht te hebben zijn we maar gaan aankloppen bij de receptie om te vragen wanneer het klaar was. Sleutel lag gewoon achter de balie dus blijkbaar was het al een tijdje klaar, in ieder geval hadden we lang voor niks gewacht. Naar de kamer gegaan om alles even te checken, het is weer een huis hoog op een rots, met duizelingwekkende trappen van enkel plankjes die je moest beklimmen. Het is heel basic, maar we zitten hier prima en hebben een prachtig uitzicht (zie hieronder) op de baai (privé baai), de zee en het hele eiland. Jeffrey heeft de backpacks naar boven getild en we hebben onze dichte schoenen aangetrokken voor een wandelingetje over het eiland. Dat wandelingetje werd uiteindelijk een trekking van dik 12 km, maar het was wel super vet. Zoals genoemd ligt ons hotel middenin de jungle. Je moet echt klimmen en klauteren over boomstronken, rotsen, takken en dat soort dingen. Expeditie Robinson is hier in de buurt opgenomen, je voelt je er haast onderdeel van. Na het horen van gekke geluiden hadden we de eerste (heel nieuwsgierige) wilde aapjes gespot. We kwamen langs een plek waar men snorkeltochten regelt. Dit zag er goed uit, maar we wilden nog even verder kijken. Toen zagen we een leuk restaurant waar we wilden lunchen. Jeffrey zag een tonijn sandwich van vier boterhammen die er goed uit zag en die hij dus heeft besteld en ik een pancake met ijs. Colaatje er bij en voor 19 ringgit waren we klaar. Doorgelopen, waarna we nog wat aapjes zagen en de eerste varaan (1 meter, een kleine). Langs allemaal dorpjes gelopen naar Tekek, waar ik bij de Tax Free shop sigaretten heb gekocht, scheelde veel met die in Kuala Lumpur, bijna de helft. Bij het teruglopen hoorden we opeens super veel gekwetter uit een boom komen. We gingen op onderzoek uit en zagen daar echt honderden vleermuizen hangen (zie beneden voor foto). Echt bizar om dat in het daglicht van zo dichtbij te zien. Heb ze alleen maar in de dierentuin goed gezien, deze waren zo'n 50cm lang, heel harig als een soort kleine hondjes met echt die gekke vleugeltjes waarmee ze hun hele lijfje omwikkelen. Ik dacht dat die beesten overdag niet eens buiten kwamen haha. Wandeling vervolgd, waren echt heel erg moe zijn helemaal niks gewend dat blijkt maar weer. Eindelijk kwamen we weer bij de snorkeltrip meneer, waar we een snorkeltocht hebben geboekt voor 75 RM. Morgen gaan we naar het Expeditie Robinson eiland, Coral Island of wel Pulau Tulai. Echt zin in!
We hebben nog even een ijsje gehaald en zijn toen doorgelopen waarna we eindelijk weer bij de jungle aan kwamen. We waren bíjna er door heen, tot ik wat zag bewegen tussen de bladeren en ik ervan overtuigd was dat dit een slang was. Bleek achteraf gewoon de kop van een varaan te zijn en zijn staartje, maar ook nog een grote op ons pad, dus na er even angstig naar gestaard te hebben zijn we er snel voorbij gerend. We zijn nog even de andere kant van het hotel op gelopen en hebben verder nog even op ons terras in het zonnetje gezeten en genoten van het heerlijke contrast tussen de rust en de schoonheid hier en de hectiek en het stadsleven van Kuala Lumpur. We hebben gedoucht en omgekleed en zijn daarna in het restaurant van het hotel gaan eten, waar ik een omelet nam met gemixte groenten en een boterham en Jeffrey nogal hete noodles met curry waar hij een half uur op heeft moeten wachten en die zo heet was dat hij er spontaan een bloedneus van kreeg. We hebben lekker nog wat gedronken en zijn net naar de kamer gegaan, morgen weer vroeg op voor de snorkeltocht. Geen internet hier helaas, dus het uploaden komt pas in Mersing weer waarschijnlijk, over vier dagen. Heel veel liefs en we denken aan jullie! Xxxxxx

Jeffrey en Femke

Hoi allemaal, beste lezer(es), De bedoeling van dit profiel op Waarbenjij.nu is in de eerste plaats onze ouders en familie informeren over waar we zijn en wat we doen, zo ver weg van huis. Daarnaast is deze pagina een online dagboek voor elke geïnteresseerde, met prijzen, excursies en afgelegde routes van onze reizen in Zuid-Oost Azië. We doen altijd alles samen op deze reizen, met name op gevoel en zoeken weinig van tevoren uit, op de basics na. Mocht er iets niet kloppen aan prijzen o.i.d., kan dit heel goed maar zijn wij hier niet bij te betrokken. Bij vragen kun je altijd mailen naar Femkeschouten@hotmail.com! Heel veel liefs (en veel reisplezier), Jeffrey en Femke

Actief sinds 14 Maart 2013