Farang en olifanten in Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jeffrey en Femke Schouten - WaarBenJij.nu Farang en olifanten in Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jeffrey en Femke Schouten - WaarBenJij.nu

Farang en olifanten in Ayutthaya

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Femke

19 Juli 2013 | Thailand, Ayutthaya

Na uitgecheckt te hebben in ons hotel aan Khao San Road in Bangkok zijn we met de taxi naar Mo Chit gegaan om de bus te nemen naar Ayutthaya. Buskaartjes hier zijn qua prijs ingedeeld naar hoeveelheid luxe in de bus maar voor 70 baht (net geen twee euro) ben je voorzien van airco en een plek voor een reis van zo'n 65 kilometer. We verwachtten tussen de schapen en de geiten te moeten zitten voor dat geld, in ieder geval tussen een groot deel van de Thaise bevolking, maar we werden met nog zes andere backpackers in een mini van gestopt. De busrit duurde zo'n twee uur en we werden eruit gezet in the middle of nowhere. Ayutthaya was totaal niets van wat we verwacht hadden. Op veel foto's van de koning in grote lijsten en altaartjes was er weinig idyllisch aan te vinden. Terugverlangend naar ons hotel in Bangkok zijn we bepakt en bezakt door de hitte gaan zoeken naar ons hotel. Na een flinke tijd hebben we het gevonden en hebben we op de meest amateuristische manier ooit ingecheckt (buiten op een bankje), dus we verwachtten er niet veel van. In onze kamer aangekomen stond ons een grote verrassing te wachten want dit was wel een paleisje te noemen. Een enorme kamer met groot bed, koelkast (geen minibar maar een echte keukenkoelkast), grote badkamer, tv,       bankje en bureautje voor het luttele bedrag van 5 euro per persoon.
We hebben onze spullen een beetje uitgepakt en zijn vrij snel weer weg gegaan, we wilden namelijk naar de Floating Market. Niemand wist dit echter te vinden aangezien Ayutthaya uit meerdere eilanden bestaan en je er alleen met een bootje snel kan komen. Zelfs alle Tuk Tuk chauffers wisten het niet en toen we de hoop opgegeven hadden zijn we bij het winkeltje waar we wat te drinken gingen halen het voor de allerlaatste keer gaan vragen. Die jonge knul wist het wel: de boot bevond zich om de hoek. En inderdaad, vanaf die plek zijn we naar de overkant gevaren voor 5 eurocent per persoon. Vanaf daar scheen het kort lopen te zijn, maar dat was echt niet zo dus hebben we voor het eerst de Tuk Tuk genomen. Wat rijden die mannen hard! Ongelooflijk. De Floating Market was helaas al aan het sluiten dus besloten we een beetje rond te gaan lopen door de tuinen en buiten de markt.
We liepen langs een soort Efteling achtig marktje maar namen een zijweg. Er was een vuur aangemaakt, waarom weten we niet, en daarachter zagen we een verlaten veld met een enorme ruïne gehuld in de rook. Het zag er echt sprookjesachtig uit en we zijn er naar toe gegaan, eindelijk enige vorm van idylle. Toen zag ik echt iets waar ik helemaal stil van werd, er liepen olifanten! Waarschijnlijk waren die om overdag op de markt mee te rijden voor toeristen maar nu liepen ze hier echt los op een paar meter afstand. Op dat moment besefte ik echt hoe bijzonder het is dat we deze reis mogen en kunnen maken. We hebben er echt van genoten. Toen we erna over de uitgestorven Efteling markt liepen zagen we nog kamelen en een tijger in een kooi, een beetje zoals de dierentuin dus. We zijn met het bootje over gestoken en gaan eten bij een restaurantje aan het water. Wel veel muggen, ben al een aantal keer gestoken ondanks de muggenspray met deet maar hier was het helemaal irritant. We worden hier wel echt door iedereen uitgebreid bekeken, vooral door de kinderen. Het is hier echt nog authentiek Thais en we worden dan ook door iedereen met "Farang" (Thais: falang) aangesproken, wat buitenlander betekent. Dit was echt totaal niet het geval in Bangkok. Toen we naar de Night Market gingen werd het verschil tussen de twee steden nog groter, hoe ranzig en bedorven het eten in Bangkok rook, hoe heerlijk en vers het hier was. De Night Market van Pat Pong was echt helemaal niets vergeleken met deze markt. We hebben misschien tien man met een Europees uiterlijk gezien, voor de rest waren er alleen maar Thai die samen het weekend gingen vieren. Er was nu ook een grote kermis en bloemen en meubelmarkt ineen, echt heel bijzonder. In plaats van dat mensen hun aandacht op de kermis attracties hield, waren wij de levende attracties. De spelletjes hier zijn ook anders, zo kun je flessen Jack Daniels winnen met een soort van Roulette (op de kermis dus) en schieten met een BB Gun. Dat laatste hebben we natuurlijk gedaan want dat leek ons wel grappig. Jeffrey heeft helaas nét gewonnen dus dat was minder maar we hebben ons zeker wel vermaakt, zeker met alle wijzende en lachende en genietende mensen. We zijn nu in de hotel kamer en zullen morgen een fiets gaan huren om de tempels van Ayutthaya te verkennen. Die fiets kost een euro voor een dag. Ondanks een bittere start is Ayutthaya een plek die we écht aan kunnen raden. Als je hier bent geweest heb je het authentieke Thailand écht gezien.
We hopen morgen in Kachanaburi aan te komen, hoe en wat weten we nog niet (of we via Bangkok reizen of rechtstreeks). Tot morgen! Femke en Jeffrey

• 19 Juli 2013 - 23:03

Kees En Emmy:

Wat een mooi verhaal !! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Dat niet alles gaat zoals bedacht hoort waarschijnlijk bij het land.
    Probeer daar maar een beetje om te lachen.
    Voorzichtig aan en heel veel plezier toegewenst !!!
    P+M

• 21 Juli 2013 - 20:03

Jeffrey En Femke Schouten:

Dankjewel pap! Xxxxx

Verslag uit: Thailand, Ayutthaya

Jeffrey en Femke

Hoi allemaal, beste lezer(es), De bedoeling van dit profiel op Waarbenjij.nu is in de eerste plaats onze ouders en familie informeren over waar we zijn en wat we doen, zo ver weg van huis. Daarnaast is deze pagina een online dagboek voor elke geïnteresseerde, met prijzen, excursies en afgelegde routes van onze reizen in Zuid-Oost Azië. We doen altijd alles samen op deze reizen, met name op gevoel en zoeken weinig van tevoren uit, op de basics na. Mocht er iets niet kloppen aan prijzen o.i.d., kan dit heel goed maar zijn wij hier niet bij te betrokken. Bij vragen kun je altijd mailen naar Femkeschouten@hotmail.com! Heel veel liefs (en veel reisplezier), Jeffrey en Femke

Actief sinds 14 Maart 2013