Pulau Pangkor dag 3: Teluk Segadas en Dutch Fort - Reisverslag uit Pulau Pangkor, Maleisië van Jeffrey en Femke Schouten - WaarBenJij.nu Pulau Pangkor dag 3: Teluk Segadas en Dutch Fort - Reisverslag uit Pulau Pangkor, Maleisië van Jeffrey en Femke Schouten - WaarBenJij.nu

Pulau Pangkor dag 3: Teluk Segadas en Dutch Fort

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Femke

31 Juli 2016 | Maleisië, Pulau Pangkor

Na eindelijk een heerlijke en rustige nacht werden we vroeg wakker voor het ontbijt. Dit kan maar van 8 tot 10 dus dat was wel weer even wennen na het uitslapen. Om 9.20 zaten we fris en fruitig aan de ontbijt tafel en liepen we nieuwsgierig een rondje langs het buffet.

Met gezonde argwaan liepen we voorbij alle nasi, bami, rendang: oftewel een heel maand menu A van Rasa Sayang lag voor het oprapen. We waren een beetje bang dat onze magen dat zo vroeg niet zouden trekken en zijn lekker voor toast met jam gegaan. Dit tot teleurstelling van de medewerkers, die ons telkens naar de Rasa Sayang hoek wilden drijven.

Na het ontbijt hebben we de spullen gepakt en zijn we weer naar de taxi standplaats gelopen voor poging 2 Teluk Segadas. Ons vermoeden van gisteren dat 50 teveel was werd direct bevestigd en voor minder werden we nu wel direct weggebracht. We lieten ons afzetten bij het Dutch Fort, ofwel Kota Belanda. De ruïnes van Kota Belanda (maleis, letterlijk: Hollandse stad) te Pulau Pangkor bestaan uit de resten van een buitenpost, die in 1670 werd gebouwd in een poging van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) tot handel met Malakka. Bij de VOC stond het bekend onder de naam Fort Dindingh, naar de rivier Dinding, die tegenover het eiland, op het vasteland van Maleisië, in zee stroomt. fort werd door de VOC gebouwd in 1670 en bestemd voor de opslag en de bewaking van tin, afkomstig van het sultanaat Perak. Het fort werd in 1690 verwoest door de Maleiers, die ontevreden waren met de wijze waarop de Nederlanders probeerden mineralen te verkrijgen. Het werd in 1743 herbouwd en er werd een macht van zestig tot tachtig soldaten geplaatst om het fort te bewaken tot 1748, toen het fort definitief verlaten werd.

In 1973 werd het gereconstrueerd door het Maleis museum en werd het, naar aanleiding van de Antiquities Act 1976 nummer 242 (Perak Gazette, 21 maart 1978) als monument beschouwd. Volgens genoemde wet kan iemand die vandalisme pleegt aan een oud monument of een historische plaats naar de gevangenis worden gestuurd voor een maximumperiode van drie maanden. Het fort staat op honderd meter van het strand en is opgebouwd uit drie stenen muren met ronde ramen, die op regelmatige afstand van elkaar geplaatst zijn. Bij het fort is een klein park aangelegd en zijn er wat winkeltjes voor bezoekers neergezet. De voormalige vesting is momenteel een toeristenattractie.

Na Fort Dutch vroegen we de weg naar Teluk Segadas. Dit is een verborgen strand in het zuiden van het eiland. Het is alleen te bereiken na een korte jungle trek van zo'n 25 minuten (door vrij dichte jungle). Je kunt ook bij Bogak Bay een bootje regelen. Het junglepad begint bij Kampung Teluk Gedong. In dit dorp vind je ook het Dutch Fort. Aan het einde van het dorp zie je een klein stenen pad aan de rechterkant van de weg. Na 50 meter gaat het pad over in een junglepad. Onderweg kun je nog wel eens last hebben van muggen en bloedzuigers, maar dat hoort er natuurlijk bij. Het is de wandeltocht waard, je komt aan bij een fantastisch mooi verlaten strand met zeer helder water. Doordeweeks is de kans zeer groot dat je er helemaal alleen bent. Zorg voor voldoende water en zonnebrand. Wanneer je eten meeneemt dien je dit in de gaten te houden, want de apen willen het nog wel eens stelen wanneer je aan het zwemmen bent. Er zijn vergaande plannen om het gebied rond Teluk Segadas om te bouwen tot toeristische trekpleister; het strand zal daarom helaas niet al te lang meer verlaten blijven. We waren vooral van de muggen even geschrokken, want we werden flink geprikt. Wat heel lief was, was dat we aan een man de weg hadden gevraagd en hij ons later op een scooter de hele weg voor is gegaan "follow me'. Verder was het een prima track en als je trouwens aan komt is het zeker de moeite waard. We zijn lekker in het zonnetje gaan liggen en hebben de hele middag genoten van het uitzicht en de omgeving. We hadden om 4 uur een taxi besteld, dus zijn om 15.20 gaan lopen en dit was allemaal prima te doen. Eenmaal terug bij het dutch fort was de taxi er niet en na lang wachten hebben we maar een andere geregeld. Die bracht ons terug naar het  Resort. Naast het ontbijt de stukjes toast en 3 oreo's en een zware klimtocht hadden  we super honger en haalde  we direct wat lekkers bij de supermarkt. Nu wachten we tot we gaan eten en gaan we nog even  kijken wat de volgende bestemming is... Tot snel xxxxxxxxxxxxxxxx

Jeffrey en Femke

Hoi allemaal, beste lezer(es), De bedoeling van dit profiel op Waarbenjij.nu is in de eerste plaats onze ouders en familie informeren over waar we zijn en wat we doen, zo ver weg van huis. Daarnaast is deze pagina een online dagboek voor elke geïnteresseerde, met prijzen, excursies en afgelegde routes van onze reizen in Zuid-Oost Azië. We doen altijd alles samen op deze reizen, met name op gevoel en zoeken weinig van tevoren uit, op de basics na. Mocht er iets niet kloppen aan prijzen o.i.d., kan dit heel goed maar zijn wij hier niet bij te betrokken. Bij vragen kun je altijd mailen naar Femkeschouten@hotmail.com! Heel veel liefs (en veel reisplezier), Jeffrey en Femke

Actief sinds 14 Maart 2013